اینستاگرام یکی از محبوبترین و بزرگترین شبکههای اجتماعی در چند سال اخیر بوده و بسیاری از برندها در استراتژیهای تجاری خود به مارکتینگ در اینستاگرام بسیار توجه میکنند. حال در این مقاله روشهایی را به شما معرفی میکنیم که برای بازاریابی در اینستاگرام نیاز دارید.
برای بازاریابی در اینستاگرام روشهای بسیاری وجود دارد اما در این مقاله به ۱۰ نکتهی طلایی برای بازاریابی در اینستاگرام اشاره میکنیم که پیشنهاد میکنیم حتما آنها را جدی بگیرید.
یک حساب تجاری اینستاگرام ایجاد کنید
قبل از اینکه بازاریابی در اینستاگرام را شروع کنید، باید یک حساب کاربری از نوع بیزنسی در اینستاگرام ایجاد کنید. اگر شما حساب کاربری در اینستاگرام دارید و قصد دارید آن را به یک حساب کسب و کار تبدیل کنید، مستقیما به مرحله سوم در زیر مراجعه کنید. اما اگر به تازگی کسب و کار خود را ایجاد کردهاید و میخواهید یک حساب کاربری جدید برای خود ایجاد کنید، مراحل زیر را از ابتدا به ترتیب انجام دهید.
مرحله اول: اپلیکیشن اینستاگرام را دانلود کنید
مرحله دوم: ثبت نام کنید
- برنامه را پس از دانلود و نصب اجرا کنید.
- دکمهی ایجاد حساب کاریری در IOS و یا ثبت نام با ایمیل و شماره تلفن در Android را لمس کنید.
- ایمیل و یا شماره تلفن خود را وارد کنید.
- نام کاربری و رمز عبور خود را ایجاد کنید.
- اطلاعات نمایه خود را پر کنید و بر روی Done یا انجام شد، ضربه بزنید.
مرحله سوم: حساب کاربری خود را به یک حساب بیزنسی تغییر دهید
- به صفحهی پروفایل خود بروید و بر روی آیکون سه خط موازی در بالا سمت راست ضربه بزنید.
- بر روی دکمهی Setiings یا تنظیمات ضربه بزنید و بعد از آن بر روی Account ضربه بزنید.
- در صورت داشتن یک صفحهی فیسبوک، حساب خود را به اینستاگرام متصل کنید.
- جزئیات کسب و کار خود را وارد کنید.
- روی Done یا انجام شد ضربه بزنید.
۱۰ نکته طلایی برای بازاریابی در اینستاگرام
۱- از یک حساب کاربری بیزنسی استفاده کنید
اگر میخواهید با حساب شخصی خود به بازاریابی و کسب و کار در اینستاگرام بپردازید، بهتر است تجدید نظر کنید و حساب کاربری خود را به یک حساب بیزنسی تبدیل کنید زیرا با بیزنسی شدن حساب شما، به ویژگیهای زیر دسترسی خواهید داشت:
- آمار اینستاگرام یا Insights Instagram
- تبلیغات در اینستاگرام یا Instagram Ads
- خرید در اینستاگرام یا Instagram Shopping
- اطلاعات تماس و ایجاد یک دکمه برای نشان دادن اطلاعات شما در صفحهی حساب کاربری
یک حساب کاربری بیزنسی دارای مزایای خاصی برای اینفلوئنسرها و تولیدکنندگان محتوا است اما برای بسیاری از بازاریابها بیش از یک حساب بیزنسی است. اگر هنوز هم حساب خود را به یک حساب بیزینسی تغییر ندادهاید به ابتدای مقاله مراجعه کنید.
۲- اهداف خود را بسیار واضح تعریف کنید
تمامی بسترهای اجتماعی و شبکههای اجتماعی یک ابزار هستند اما شما در صورتی میتوانید به طور موثر از آنها استفاده کنید، اگر بدانید که در تلاش برای انجام چه کاری هستید. بازاریابی در اینستاگرام میتواند به معنای چیزهای مختلفی باشد:
- افزایش آگاهی از برند شما و بزرگ شدن برند شما
- افزایش سرنخهای بیشتر برای قیف فروش کسب و کارتان
- افزایش فروش محصولات و یا خدمات خود
شما میتوانید در حساب کاربری یا پیج اینستاگرام خود در چندین چیز فعالیت کنید. میتوانید هم به فروش محصول بپردازید و هم برند خود را رشد دهید. باید هدف خود را مشخص کنید و ببینید که چه انتظاری از پیج اینستاگرام خود دارید. با آگاهی از این موارد میتوانید یک استراتژی برای فعالیت در اینستاگرام ایجاد کنید.
۳- مخاطبان خود را مشخص کنید
شما باید تمامی جوانب را در نظر بگیرید و مشخص کنید که با چه حجم از مخاطبینی روبرو خواهید شد. یک تحقیق ساده به شما نشان خواهد داد که از چه کاربرانی میتوانید بیشتر سود را ببرید. به عنوان مثال بیشترین میزان استفاده از اینستاگرام مختص به کاربرانی است که سن آنها بین ۱۸ تا ۳۰ سال است. همچنین بیشتر افرادی که ساکن مرکز شهر هستند، بیشتر از این شبکهی اجتماعی استفاده میکنند.
اینها تنها آماری هستند که راه شما را در ادامه مسیر روشنتر میکنند اما بدین معنی نیست که شما تنها باید در این دو حوزه فعالیت کنید. شما باید بازار هدف خود را شناسایی کنید و با توجه به آن، محتوایی در اینستاگرام خود تولید کنید که مخاطب شما آن را بپسندد و به عبارت سادهتر با مخاطب شما ارتباط برقرار کند. این نکته زمانی مهمتر خواهد شد که شما بخواهید به تبلیغات برای اینستاگرام خود بپردازید.
۴- پروفایل خود را بهینه کنید
یکی دیگر از نکات بسیار مهم بازاریابی در اینستاگرام این است که یک بیو(Bio) خوب ایجاد کنید. شما باید در ۱۵۰ کاراکتر یک تصور عالی ار برند خود به مخاطبتان بدهید و همچنین شخصیت برند خود را منتقل کنید. ایجاد یک بیو خوب، تاثیر بسیار زیادی بر روی مخاطب شما میگذارد و باعث میشود که دنبالکنندگان شما افزایش یابد.
خوشبختانه در پروفایل اینستاگرام چند بخش دیگر وجود دارد که شما میتوانید با استفاده از آنها خود را بهتر معرفی کنید. این موارد به ترتیب در زیر آورده شدهاست:
- نام شما: حد استاندارد تعداد کاراکتر در این قسمت، ۳۰ کاراکتر میباشد.(پر کردن این بخش برای جستجوی اینستاگرام ضروری است)
- نام کاربری(Username) شما: نام کاربری باید حداکثر از ۳۰ کاراکتر ایجاد شود.(پر کردن این بخش برای جستجوی اینستاگرام ضروری است)
- وبسایت شما: در این قسمت میتوانید یک لینک یا چنیدن لینک قرار دهید و هر زمان که بخواهید میتوانید آن را تغییر دهید.
- دستهبندی: شما در این قسمت میتوانید ماهیت برند خود را مشخص کنید و به مخاطبین خود بگویید که در چه زمینهای فعالیت میکنید.
- اطلاعات تماس: شما میتوانید با استفاده از این بخش، اطلاعات تماس خود را قرار دهید و به مخاطبین خود بگویید که چگونه میتوانند شما را پیا کنند.
- دکمههای Call to Action: در این بخش نیز دکمههایی وجود دارد که شما را به دایرکت و یا به بخش تماس با شما منتقل میکند.
بیو اینستاگرام یکی از بخشهای بسیار مهم در حساب کاریری شما میباشد که در بالای صفحهی پروفایل شما قرار دارد. اگر میخواهید یک بیو تاثیرگذار ایجاد کنید، حتما به صفحهی «چگونه یک بیو اینستاگرام حرفهای داشته باشیم؟» مراجعه کنید.
۵- یک تصویر مناسب برای پروفایل خود انتخاب کنید
برای بسیاری از برندها، تصویر پروفایل اینستاگرام شما باید لوگو برندتان باشد. این کار به افزایش دادن اعتبار شما کمک میکند و همچنین به مخاطبین شما این امکان را میدهد که در یک نگاه شما را بشناسند و ببینند شما چه کسی هستید. تصویر پروفایل شما در اینستاگرام ۱۱۰ در ۱۱۰ پیکسل نمایش داده میشود که در یک دایره با قطر ۱۱۰ پیکسل برش زده میشود. با این حال تصویر شما به صورت ۳۲۰ در ۳۲۰ پیکسل ذخیره میشود و شما باید برای تصویر پروفایل خود یک تصویر با کیفیت را انتخاب کنید تا مطمئن شوید که با وجد تغییرات توسط اینستاگرام، تصویر شما همچنان خوب نمایش داده میشود.
۶- محتوای تصویری ایجاد کنید
اینستاگرام یک رسانه بصری است و به همین علت همهچیز درون آن بسیار زیبا و عالی به نظر میرسد. شما برای تولید محتوای بصری، به تجهیزات حرفهای عکاسی نیاز نخواهید داشت اما عکسهای شما باید کاملا روشن و واضح باشند. همچنین تصاویر شما باید قابلیت تعامل کردن را داشته باشد. یعنی شما باید یک محتوای تصویری تولید کنید که یک داستانی پشت آن وجود داشته باشد و بیننده را هیجانزده کند. اگر نمیدانید که چه نوع محتوایی تولید کنید تا بیننده خود را هیجانزده کنید، از روشهای زیر استفاده کنید:
- پستهای پست صحنه: به دنبالکنندههای خود تصویری از محل کار، نمای فروشگاه و یا روند تولید محصولاتان را نشان دهید.
- نقل قولها و تصاویر مبتنی بر متن: میتوانید محتوای تصویری جذاب به همراه متن و نقلقولهای جذاب ایجاد کنید.
- پستهای آموزشی: اگر شما یک کسب و کار آموزشی هستید و یا کسب و کار شما به نحوی است که میتوانید به مخاطبین خود آموزش دهید، محتواهای آموزشی تولید کنید و در اینستاگرام خود قرار دهید.
- فیلمها: شما میتوانید به انتشار فیلمهای یک دقیقهای و در قالب پست و یا فیلمهای طولانی(IG TV) بپردازید.
۷- ظاهر حساب کاربری خود را ایجاد کنید
هنگامی تصمیم گرفتید که چه نوع محتوایی تولید کنید، باید یک ظاهری از برند خود برای مخاطبین خود ایجاد کنید. شما میتوانید از رنگ سازمانی برند خود الهام بگیرید و یک قالب کلی برای تصاویر خود در نظر بگیرید. مخاطبین شما باید بتوانند بعد از دیدن تصاویر و فیلمهای شما، به راحتی شما را از دیگر صفحات تشخیص دهند. سعی کنید اگر یک پیجی به جز کسب و کار دارید، ماجراجویی کردن در آن را تجربه کنید. یکی از روشهای بسیار تاثیرگذار در بازاریابی در اینستاگرام این است که ماهیت برند و محتواهای خود را به مخاطبین خود نشان دهید.
۸- کپشنها(نوشتههای) عالی بنویسید
در ابتدا ما اشاره کردیم که اینستاگرام یک رسانه بصری است اما این بدین معنی نیست که از نوشتن کپشن در زیر هر پست غافل شوید. حرف و سخن برند شما به همان اندازه که ظاهر پیج شما مهم است، اهمیت دارد. شما میتوانید یک کپشن با حداکثر ۲۲۰۰ کاراکتر در زیر هر پست بنویسید، بنابراین دست شما در نوشتن دربارهی هر چیزی باز است. شما میتوانید دربارهی محصولات خود در زیر هر پست بنویسید و یا در زیر هر پست به داستانسرایی بپردازید.
به این نکته توجه کنید که تنها دو سطر اول کپشن برای هر کاربر قابل مشاهده است و برای خواندن باقی کپشن باید به بر روی More کلیک کند تا باقی کپشن را نیز بخواند. به همین خاطر سعی کنید به مهمترین اطلاعاتتان در دو خط اول اشاره کنید چرا که بسیاری از کاربران تصویر و کپشن را اسکن میکنند و به سراغ پستهای دیگر میروند. شما باید آنقدر خوب بنویسید با خواندن ۲ خط اول، به سراغ باقی کپشن شما برود. در زیر بهترین میزان کپشن برای هر پست را میتوانید ببینید:
- کپشنهای طبیعی: ۱۳۰ الی ۱۵۰ کاراکتر
- کپشنهای تبلیغاتی: ۱۲۵ کاراکتر
اگر حرفی برای گفتن در زیر هر پست دارید و میدانید که نوشتن شما برای کاربرانتان ارزشمند است، از نوشتان زیاد نترسید و نوشتن زیاد را ادامه دهید. یکی از پیجهایی که کپشنهای طولانی در زیر هر پست مینویسد، پیج National Geographic است که نمونهای کلاسیک از محتوای طولانی است.
۹- از هشتگها استفاده کنید
هشتگ یکی از اصول اولیه برای بازاریابی در اینستاگرام میباشد و اگر بخواهید دیده شوید، باید از هشتگها استفاده کنید. در هر پست اینستاگرام میتوان تا ۳۰ هشتگ استفاده کرد اما به احتمال زیاد این تعداد هشتگ نیازتان نمیشود و زیادهروی در هر چیزی نتیجه عکس میدهد. پیشنهاد میکنیم برای هر پست بین ۵ تا ۹ هشتگ استفاده کنید و به این نکته توجه کنید که به هیچ وجه از هشتگهای تکراری استفاده نکنید.
برای بدست آوردن بیشترین بازدهی از طریق هشتگها نکات زیر را رعایت کنید:
- از هشتگهای مرتبط با کسب و کارتان استفاده کنید.
- هشتگهایی مرتبط با پست و استوری خودتان بنویسید.
- هشتگها را در دو خط اول کپشن ننویسید.
- به هیچ عنوان از هشتگهای #فالوکن و #لایک_کن استفاده نکنید.
۱۰- کاربران خود را درگیر کنید
درگیرکردن مخاطب یا Engagement یکی از مواردی است که ممکن است در بازاریابی اینستاگرام و یا کسب و کارهای اینترنتی به گوش شما خورده باشد. اگر مخاطب پست شما را در اینستاگرام ببیند و به واسطه آن شما را فالو کند و یا پست شما را برای فرد دیگری بفرستد، در حال تعامل با پیج شما است و درگیر شده است. انتشار محتوای عالی بسیار خوب است اما اگر در قسمت نظرات، با مخاطبین خود تعامل نداشته باشید، در واقع آنها را درگیر نکردهاید و Engagement نیز نخواهید داشت.
به نظرات ارسال شده در هر پست پاسخ دهید و همچنین پستهای خوب را لایک کنید و نظر خود را بنویسید تا از این طریق با صفحات دیگر نیز تعامل کنید. سعی کنید به روشی کاملا غیر تبلیغی این کار را انجام دهید. اگر فردی شما را در استوری و یا پستی تگ کرد، با او تعامل کنید و حتی میتوانید نظرات او را در استوری خود نیز منتشر کنید. Engagement یکی از اصلیترین روشهای بازاریابی در اینستاگرام میباشد.