ابزار امنیتی در برنامه نویسی php

امنیت در وب، یکی از پر اهمیت ترین موضوعات است. اهمیت آن زمانی مشخص می شود، که اخبار مربوط به هک ها، نفوذها و سو استفاده های اینترنتی را مرور می کنیم. خیلی اوقات پیش می آید که وبسایتی مورد سو استفاده قرار می گیرد و ضررهای جبران ناپذیری به مالکان آن وارد می شود. در این مطلب، چند ابزار امنیتی در برنامه نویسی php را معرفی می کنیم. البته این تنها چند ابزار مشخص است، توصیه میکنم حتماً مقالات و محتواهای مناسب را در این مورد مطالعه کنید. اگر برنامه نویس وب هستید باید دانش تان بروز باشد. بهتر است در یک وبسایت معتبر که اخبار و مقالات امنیتی را پوشش می دهد، عضو شده و خبرنامه های آنها را دنبال کنید. یک برنامه نویس خوب، یک هکر بالقوه نیز هست.

۱۹- Securimage

همیشه داشتن یک ابزار مناسب و کارا، خوب است؛ حال اگر رایگان هم باشد، خیلی عالی میشود. Securimage یک اسکریپت یا کلاس متن باز جهت تولید کپچا یا کد امنیتی است. کاربرد کپچاها در فرمهای ورود، دیدگاه، ثبت نام و … است. معمولاً استفاده از کپچا در فرمها جلوی سو استفاده احتمالی هکرها، را می گیرد. برای استفاده از Securimage مستندات آنرا دنبال کنید.

 ابزار کپچا

۲۰- Scavenger

Scavenger یک ابزار متن باز آنلاین، برای آزمایش و مدیریت آسیب پذیری های برنامه های تحت وب است. این ابزار در شناسایی آسیب پذیری و همچنین برطرف کردن آنها به شما کمک می کند، البته تنها پیشنهادهایی عرضه میشود که ممکن است کارایی داشته باشد. ولی همیشه به یاد داشته باشید، هیچ ابزاری اطمینان ۱۰۰% به شما نخواهد داد. پس همیشه برنامه هایتان را با چندین برنامه مختلف، تست(نفوذ پذیری) کنید.

۲۱- PHP-IDS

PHP-IDS یک ابزار تشخیص نفوذ در php است. در واقع ابزاری جهت استفاده در لایه امنیتی برنامه های تحت وب(web application) است. به گفته سایت رسمی این ابزار، سادگی در استفاده، ساختار مناسب، سریع و مطمئن بودن از جمله ویژگی های این کتابخانه می باشد. در واقع شما میتوانید با استفاده از این کتابخانه یا ابزار اطلاعات ورودی را تست کنید و از حملات xss، inject یا … جلوگیری کنید. یکی از مزیتهای این سیستم متن باز بودن آن است.

 phpids

۲۲- Suhosin

یک ابزار امنیتی برای php است. این ابزار برای حفاظت سرور و کاربران برنامه و هسته آن در برابر نفوذ کارایی دارد. این ابزار دارای دو قسمت است، یکی محافظت از خسته php در سطح پایین است و دیگری یک extension قدرتمند جهت استفاده در بدنه برنامه های php است.

نکته : در منبع این مطلب، ابزار pixybox معرفی شده بود، که یک ابزار شناسایی آسیب پذیری برنامه در برابر حملات xss و تزریق sql بوده است. بعد از بررسی انجام شده، مشخص شد که این ابزار از سال ۲۰۱۰ بدون پشتیبانی است و بحالت تعلیق در آمده است.

۲۳- Sectools

این ابزار، در حقیقت یک وبسایت در زمینه ابزار امنیتی است. تقریباً همه زمینه های امنیتی را پوشش می دهد، این وبسایت در تمامی زمینه های امنیتی فعالیت دارد. برای مثال، لیست کاملی از اسکنرهای آنلاین و آفلاین دارد. یکی دیگر از مزیت های این وبسایت، مرور سریع روی ابزار و مشخص کردن ویژگی های آنها با، تصاویر گویا است. حتما به این وبسایت مراجعه کنید، بدون شک یکی از مفیدترین وبسایت ها در زمینه امنیت است.

 sectools

این پست هم به پایان رسید. اما ابزار زیاد دیگری جهت استفاده در php وجود دارند. یکی از مراحل مهم تست یک برنامه php، تست امنیتی آن است. پس حتماً این تست را انجام دهید. علاوه بر اسکنرهای آنلاین، که بعضی از آنها در بالا معرفی شدند، نرم افزارهای قابل نصب زیادی نیز، برای این کار موجود است(مانند اسکنر Acunetix). منتظر سایر قسمتهای این مطلب باشید.

  • 1 کاربر این مقاله را مفید می دانند
آیا این پاسخ مفید بود؟

مقالات مرتبط

ابزار تولید نمودار و چارت‏های گرافیکی در php

در این پست به معرفی ابزار ساخت نمودار و چارت و تصویر در برنامه نویسی php می پردازیم. کاربرد این...

چک لیست موارد امنیتی در برنامه نویسی با PHP

موارد زیر، نکات امنیتی هستند که لازم است قبل از شروع به فعالیت سایتی که با زبان PHP نوشته‌اید، چک...

بهترین فریم ورک های پی اچ پی (۲۰۱۶)

پی‌اچ‌پی شناخته ترین و پرکاربردترین زبان برنامه نویسی سمت سرور است. امروزه برنامه نویسی تحت وب...

۱۰ اشتباه برنامه نویسان در MySQL

طراحی مناسب دیتابیس(یا پایگاه داده) در وبسایتها و برنامه‏های تحت وب، تاثیری زیادی در کارایی و...

معرفی توابع کاربردی پایگاه داده MySQL در زبان PHP

علامت * یعنی توابعی که در این بخش راجع به آن ها صحبت خواهد شد.علامت ** یعتی قسمت هایی که در صورت...