چگونه با یکبار نصب اپن‌کارت، چندین فروشگاه داشته باشیم؟

آموزش اپن کارت : چگونه با یکبار نصب اپن‌کارت، چندین فروشگاه داشته باشیم؟

تقریباً تمام سیستم‌های فروشگاه سازهای شناخته شده مانند مگنیتو و پرستاشاپ دارای قابلیت ایجاد چندین فروشگاه با فقط با یکبار نصب،‌ هستند، اپن کارت نیز از این قاعده مستثنی نبوده و نه تنها چنین قابلیتی به صورت پیشفرض در اپن کارت وجود دارد بلکه به نظر من استفاده از این قابلیت در اپن کارت نسبت به سایر سیستم‌ها آسانتر و ساده‌تر است. در این آموزش قصد داریم تا نحوه راه اندازی چند فروشگاه بر روی یک سیستم اپن کارتی را بررسی کنیم.

 

چندفروشگاهی یعنی چه؟

ابتدا بهتر است این موضوع را بررسی کنیم که اصلاً چندفروشگاهی چیست و چرا ممکن است به آن نیاز داشته باشیم. به مثال زیر توجه کنید:

فرض کنیم شما یک فروشگاه زیبا و حرفه‌ای با استفاده از اپن کارت در اختیار دارید. فروشگاه آنلاین است و فروش‌های خوبی از طریق آن دارید اما قصد دارید تا محصولات دیگری را نیز به این فروشگاه اضافه کنید اما احساس می‌کنید قرار دادن همه چیز در یک فروشگاه کار عاقلانه‌ای نباشد.

در حالت عادی کاری که احتمالاً انجام می‌دهید ایجاد زیردامین های جداگانه برای هر مجموعه از محصولات است مثلاً :

electronics.mystore.com برای فروش تمام محصولات الکترونیکی
books.mystore.com فروش کتاب‌ها به صورت آنلاین

این روش کار صد در صد مفید بوده و اهداف مشخص شده را فراهم خواهند کرد و شما خواهید توانست برای هر فروشگاه اینترنتی خود از قالب‌ها و تنظیمات متفاوتی برای نمایش محصولات مختلف استفاده کنید.

برای اجرای این روش هم احتمالاً پوشه نصب اپن کارت و دیتابیس آن را برای هر زیردامنه، کپی و پیست خواهید کرد. دقت داشته باشید که برای هر زیردامنه جدید شما نیاز خواهید داشت تا تعداد بسیار زیادی فایل و همچنین دیتابیس های اختصاص داده شده را کپی کنید. هرچند روش معرفی شده ساده و قابل اجراست اما مدیریت زیردامنه ها و فروشگاه های ایجاد شده در مواردی مانند :

  • به روز رسانی اپن کارت: مجبور خواهید بود تا هر زیردامنه و سیستم اپن کارت نصب شده را به صورت مجزا به روز رسانی کنید. به روز رسانی هر سیستمی همیشه همراه با ریسک از دست دادن اطلاعات و بروز مشکلات بعدی است.
  • ماژول ها: باید تمام ماژول ها در تمام زیردامنه ها را مدیریت کنید.
    سخت و گاهی غیرممکن خواهد بود.

قابلیت چندفروشگاهی بودن اپن کارت، راه حل بهتری برای این مشکلات است. این قابلیت به شما این امکان را می‌دهد تا فقط با یکبار نصب و راه اندازی اپن کارت، هر تعداد مورد نیاز فروشگاه راه اندازی کنید.

مراحل ایجاد سایت چندفروشگاهی:

۱- زیردامنه جدیدی ایجاد کنید

قبل از ایجاد فروشگاه جدید در اپن کارت باید ابتدا یک زیردامنه یا دامنه جدید ایجاد و بر روی دامنه اصلی که اپن کارت نصب شده است، تنظیم کنیم. برای این کار می‌توانید از کنترل پنل مربوط به هاست خود استفاده کنید.

http://mystore.com آدرس سایت اصلی اپن کارت

http://electronics.mystroe.com آدرس سایت فروشگاهی جدید

توجه داشته باشید که هر دو دامنه فوق بر روی یک پوشه بر روی هاست،‌تنظیم شده‌اند.

۲- ایجاد فروشگاه جدید از قسمت مدیریت

به قسمت مدیریت >‌سیستم > تنظیمات بروید. در این قسمت لیست تمام فروشگاه های ایجاد شده در اپن کارت، نمایش داده می شود. در صورتی که قبلاً فروشگاه دیگری (به جز فروشگاه اولیه که در هنگام نصب اپن کارت، ایجاد شده است) ایجاد نکرده باشید، فقط یک آیتم برای فروشگاه اصلی، مشاهده خواهید کرد. بروی گزینه «افزودن» کلیک کنید تا فروشگاه جدیدی ایجاد شود.

در فرم «ایجاد فروشگاه جدید» قسمت‌های مختلفی وجود دارد. در ادامه هر یک از این بخش‌ها را بررسی می‌کنیم.

تنظیمات کلی:

مهمترین بخش در این قسمت، «آدرس فروشگاه» است و باید مقدار دامنه یا زیردامنه ای که قبلاً ایجاد کرده‌ایم در آن قرار گیرد. در مثال ما این فیلد با مقدار http://electronics.mystore.com مقدار دهی می‌شود. فیلد بعدی، آدرس SSL، در مواقعی که از گواهینامه SSL برای تراکنش های امن در سمت کاربری، استفاده می کنید، باید مقدار دهی شود.

تنظیمات فروشگاه:

تنظیمات مهم دیگر در این بخش، قالب و چیدمان پیشفرض فروشگاه است. می‌توان از طریق فیلد «قالب»، قالب متفاوتی از قالب فروشگاه اصلی، انتخاب کرد. همچنین می‌توان از طریق فیلد «چیدمان پیضفرض»، چیدمان جدیدی برای فروشگاه جدید، انتخاب کنید.

تنظیمات محلی:

در این قسمت، گزینه های مربوط به محلی سازی فروشگاه وجود دارند. می‌توانید از این قسمت، کشور، منطقه و زبان فروشگاه جدید را تنظیم کنید. فیلد مهم دیگر در این بخش، قسمت انتخاب «واحد پول» است که برای پرداخت و نمایش قیمت ها در فروشگاه جدید، مورد استفاده قرار می گیرد.

گزینه ها:

در این قسمت، گزینه های مرتبط با قسمت عمومی فروشگاه قابل تنظیم هستند.

تنظیمات تصویر:

در این قسمت می‌توانید تصویر لوگو و همینطور آیکون آن را آپلود کنید. همچنین می‌توانید ابعاد مختلف تصاویر استفاده شده در قسمت عمومی فروشگاه را تعیین کنید.

تنظیمات سرور:

در صورتی که بخواهید از گواهینامه SSL در قسمت پرداخت و مدیریت استفاده کنید،‌ از این قسمت می‌توانید آن را فعال یا غیرفعال کنید.

پس از تکمیل فیلدها، روی گزینه «ذخیره» کلیک کنید تا فروشگاه جدید ایجاد شود.

مدیریت فروشگاهها:

تا اینجا، توانستیم فروشگاه جدیدی را ایجاد کنیم. اما با فروشگاه جدید، چه کارهایی را می‌توانیم انجام دهیم؟ در اغلب مواردی که فروشگاه جدیدی ایجاد می کنیم، هدف از ایجاد فروشگاه جدید، قرار دادن محصولات و مجموعه‌های جدید در سایت است، قسمت‌هایی که اپن کارت اجازه ویرایش آن‌ها را می‌دهد عبارتند از :

  • محصولات
  • مجموعه‌ها
  • تولیدکنندگان
  • چیدمان صفحات
  • قالب قسمت عمومی فروشگاه
  • اطلاعات تماس و اطلاعات فروشگاه

برای ایجاد مجموعه ها و محصولات جدید برای فروشگاه جدید، به قسمت مجموعه >‌ مجموعه‌ها بروید. در این قسمت لیستی از مجموعه محصلات تعریف شده، نمایش داده می‌شود. بر روی گزینه افزودن کلیک کنید تا مجموعه جدیدی ایجاد شود. در قسمت زیر دیتا (اطلاعات) فیلد فروشگاهها، لیست تمام فروشگاههای موجود را نشان می دهد. با انتخاب فروشگاه یا فروشگاههایی در این قسمت، مجموعه جدید، فقط در فروشگاه یا فروشگاههای انتخاب شده، نمایش داده خواهد شد.

همانند قسمت مربوط به مجموعه محصولات، در قسمت مجموعه >‌ کالاها، لیستی از تمام کالاها نمایش داده می شود. بر روی گزینه افزودن کلیک کنید تا کالای جدیدی اضافه شود.

در قسمت لینک‌ها، در مقابل فیلد فروشگاهها، لیست تمام فروشگاههای ایجاد شده نمایش داده می شود. همانطور که در قسمت تعریف دسته بندی محصولات گفته شد، با انتخاب هر یک از فروشگاههای لیست شده، کالای جدید فقط در فروشگاههای انتخاب شده نمایش داده خواهد شد.

پس از تعریف فروشگاه جدید، قسمت مدیریت از طریق هر یک از فروشگاهها قابل دسترس خواهد بود :

http://mystore.com/admin

http://electronics.mystore.com/admin

 نوشته شده توسط ناصر منصوری  
  • 0 کاربر این مقاله را مفید می دانند
آیا این پاسخ مفید بود؟

مقالات مرتبط

چگونگی حذف کش تغییرات

همان طور که می دانید در نسخه 2 یک قسمت تغییرات داریم که در مسیر "مدیریت >> افزونه ها...

فروشگاه ساز اپن کارت OpenCart چیست؟

اپن کارت (OpenCart) یک سیستم مدیریت محتوای تجارت الکترونیک (E-commerce CMS)  حرفه ای و متن باز...

نصب ماژول ها در اپن کارت ۲ توسط قسمت مدیریت افزونه ها

  با انتشار نسخه جدید اپن کارت ( نسخه ۲) ویژگی جدیدی برای افزایش سرعت و تسهیل نصب افزونه های...

آمورش نحوه شمسی سازی سایر ماژول ها

با توجه به اینکه سیستم شمسی ساز اپن کارت فقط در قسمت های پیش فرض اعمال می شود و روی ماژول ها یا...

فروشگاه اپن کارت نسخه 3

امکانات و تغییرات فروشگاه ساز اپن کارت نسخه 3 تغییرات این نسخه همچنان که قبلا ذکر شده بود به...